Παρασκευή 15 Αυγούστου 2014

Κάντε Το Linux Μέρος Της Σχολικής Εκπαίδευσης!


Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές στο θέμα Ελεύθερου και Ανοιχτού Λογισμικού/Linux στην Παιδεία και δεν θα σταματήσουμε να το κάνουμε, καθώς γνωρίζουμε καλά πως το οsarena το διαβάζουν και άνθρωποι οι οποίοι είναι μέσα στα πράγματα και μπορούν να επηρεάσουν καταστάσεις:

Το Linux καθεαυτό, υπάρχει εδώ και μια εικοσαετία, μα οι ρίζες του είναι ακόμα πιο πίσω. Τόσο, που προηγούνται από την ανάπτυξη των MS Windows και OSX της Apple που αρχίσανε στα γκαράζ των Gates και Jobs.

Το Linux, ο πυρήνας του, αναπτύσσεται εδώ και είκοσι χρόνια και χρηματοδοτείται από ονόματα κολοσσούς και όχι τυχαία. Δεν είναι αγαθοεργά σωματεία οι διάφορες κατασκευάστριες και άλλες εταιρείες, ώστε να κάνουν δωρεές υπέρ του Tux.

Πληρώνουν επειδή το έχουν ανάγκη, το θέλουν και το χρειάζονται.
Και είναι φυσικό να το χρειάζονται οι επαγγελματίες. Αν δεν υπήρχε το Linux, σε καμία περίπτωση αυτό που βλέπετε να συμβαίνει σήμερα στο διαδίκτυο και αλλού, δεν θα ήταν εφικτό σε αυτόν τον βαθμό.

Ρωτήστε την Google, την Yahοo, την Facebook ή ακόμα και την Microsoft, μα και ένα σωρό ακόμα ονόματα τεράστια, γιατί χρησιμοποιούν και στηρίζουν το Linux.

Να το πούμε πιο απλά; Δεν θα είχαμε πολλές από τις ευκολίες που έχουμε όταν κάνουμε την βόλτα μας στο διαδίκτυο, δεν θα είχαμε την παραμικρή ασφάλεια, δεν θα είχαμε την παραμικρή ιδιωτικότητα. Και βέβαια, δεν θα είχαμε τα προηγμένα κινητά, τα ρούτερ και τις περισσότερες δηλαδή από τις συσκευές που κατά κόρον κυκλοφορούν.

Χωρίς το open source, πολλοί οργανισμοί και εταιρείες ούτε καν θα υπήρχαν. Παρά το γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι δεν το γνωρίζουν, το Διαδίκτυο τρέχει Linux, κοινώς λογισμικό Ανοιχτού Κώδικα και είναι κάθε μέρα πάνω (365 μέρες x 24 ώρες).

Λαμβάνοντας όλα αυτά (και άλλα πολλά) υπ’ όψιν, δεν είναι περίεργο που το Linux δεν είναι μέρος της Σχολικής Εκπαίδευσης/ της Παιδείας/της Μόρφωσης (ή όπως αλλιώς θέλετε πείτε την˙ ούτως ή άλλως, Παιδεία δεν την λες);
Ποιος φταίει; ΤΙΣ ΠΤΑΙΕΙ;
Φταίει άραγε η άγνοια;
Ή μήπως όλες οι εξηγήσεις συνοψίζονται σε μια λέξη: Προπαγάνδα.
Είναι το ίδιο το σύστημα που το διακινεί ο νόμος του χρήματος και του κέρδους. Το Σύστημα που μας έχει επιβάλλει πως οι λίγοι πρέπει ν’ αποφασίζουν για τους πολλούς. Και που όλα έχουν γίνει μπάχαλο στους ανθρώπους, υιοθετώντας κάθε αξία τυφλά.

Το Linux βαδίζει και αρκετά έξω από τα όρια αυτού του συστήματος. Βλέπετε, το Linux και το Ανοιχτό/Ελεύθερο Λογισμικό, δημιούργησαν άθελά τους μια επανάσταση.

Ένα αγκάθι στο πλευρό αυτού του περιβόητος συστήματος. Κάτι που χάλαγε την πιάτσα των λίγων και από την μια μείωνε τα υπερκέρδη τους, από την άλλη ήταν μια φωνή που μιλούσε και αφύπνιζε τους ανθρώπους.

Η Παιδεία, όμως, θα έπρεπε να καινοτομεί, να συνεργάζεται και να ενθαρρύνει τους νέους ανθρώπους να κάνουν το ίδιο.
Αν, αντ’ αυτού, εμμένει στο να χρησιμοποιούν οι μαθητές μας το ακριβό, εμπορικό/ιδιοταγές λογισμικό, τότε η καινοτομία πάει περίπατο.

Το εμπορικό λογισμικό έχει αναπτυχθεί για έναν πολύ συγκεκριμένο σκοπό: την δημιουργία κέρδους και την αύξηση των κερδών των μετόχων.

To μόνο βέβαιο, πως η παιδεία είναι (ή θα έπρεπε) ο βασικότερος παράγοντας μιας κοινωνίας. Στις περισσότερες χώρες, τα παιδιά πλέον αρχίζουν να μαθαίνουν υπολογιστές σε πολύ μικρή ηλικία. Βλέπετε, οι υπολογιστές είναι αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς μας, όπως είναι τα τρόφιμα και τα ρούχα. Ακόμα και στις αναπτυσσόμενες χώρες, η εκμάθηση της επιστήμης των υπολογιστών είναι προτεραιότητα της εκπαίδευσης. Το θέμα είναι, γίνεται με τον σωστό τρόπο;

Το πρώτο πράγμα που μαθαίνει ένα παιδί μετά την εκμάθηση της λέξης «Υπολογιστές» είναι «Windows». Στα σχολεία διδάσκουν τα Windows, σαν να είναι συνώνυμα με τους υπολογιστές. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα, όσον αφορά τους υπολογιστές, ανήκει στην Microsoft. Μήπως, λέω μήπως, αυτό πρέπει να αλλάξει;


Συν όλων των όλων, δαπανώνται ένα σωρό χρήματα προκειμένου τα σχολεία να χρησιμοποιούν τα Windows. Περικοπές γίνονται συνεχώς στην εκπαίδευση˙ οι μαθητές έχουν καταντήσει φαντάσματα που τριγυρνάνε στο κτίριο ψάχνοντας για κανέναν καθηγητή, αλλά, τα Windows εκεί˙ πανταχού παρόντα. Και όμως, έχετε σκεφτεί πόσα χρήματα θα εξοικονομούνταν με κάτι τόσο απλό (μα και χρήσιμο) όπως είναι η υιοθέτηση του Linux; Το Linux είναι δωρεάν και από την στιγμή που θα τύχει ευρείας αποδοχής στα σχολεία, θα μειωθεί δραστικά το κόστος της εκπαίδευσης.

Το Linux χρησιμοποιείται παντού˙ παντού εκτός από εκεί που θα έπρεπε. Και φυσικά αναφέρομαι στην Παιδεία, όπου θα έπρεπε να πρωταγωνιστεί. Το Εκπαιδευτικό σύστημα θα έπρεπε να είναι ουδέτερο˙ ένα λειτουργικό σύστημα, θα πρέπει να διδάσκεται ως λειτουργικό σύστημα του υπολογιστή και τίποτα περισσότερο. Δεν θα έπρεπε να μπαίνουν στη μέση οικονομικά συμφέροντα και αλισβερίσια ή κι εγώ δεν ξέρω τι άλλο. Η Παιδεία ΔΕΝ είναι επιχείρηση, δεν είναι δούνε και λαβείν˙ δεν θα έπρεπε να είναι. Είναι το υπέρτατο αγαθό μαζί με την Υγεία και θα έπρεπε να παρέχεται δωρεάν. Να υιοθετεί κάθε τι καινοτόμο και δημιουργικό και όχι να σκύβει το κεφάλι σε εταιρείες. Καταλαβαίνω ότι στα σχολεία θα υπάρχει πάντα ένα λειτουργικό σύστημα, που θα χρησιμοποιείται ως βασικό και θα (έπρεπε να) διδάσκονται και άλλες εναλλακτικές λύσεις. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι γιατί τα Windows πρέπει να είναι το βασικό λειτουργικό από την στιγμή που ανήκει σε μια ιδιωτική εταιρεία, γεμίζοντας τους τραπεζικούς λογαριασμούς τους με μετρητά. Και για να μην το γενικεύουμε, αυτούς τους τραπεζικούς λογαριασμούς της Microsoft, τους πληρώνουμε ΕΜΕΙΣ˙ οι έντιμοι και υπάκουοι φορολογούμενοι πολίτες.

Μιλάμε για την Παιδεία μας και είναι ντροπή το ζωτικής σημασίας Εκπαιδευτικό σύστημα να εξαρτάται από μια ιδιωτική εταιρεία (όποια και αν είναι αυτή).

Για φανταστείτε αν η Microsoft χρεοκοπήσει και εξαφανιστεί αύριο, ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα θα μείνει ξεκρέμαστο˙ δεν θα ξέρουν τι να κάνουν και τι να διδάξουν.

Το Linux από την άλλη, είναι ανοιχτό και ενθαρρύνει την ανταλλαγή γνώσεων, τον διαμοιρασμό. Ένα τμήμα με 30 μαθητές μπορούν να χρησιμοποιούν το Linux και να μοιράζονται ό,τι κάνουν ενώ, με τα Windows, κάθε μαθητής/φοιτητής χρειάζεται να δαπανήσει ένα σωρό χρήματα (και να υπήρχαν;) για να αγοράσει τα Windows.

Ευτυχώς, βέβαια, η νέα γενιά είναι πολύ πιο ενημερωμένη και της αρέσει να πειραματίζεται. Έχει αίσθηση του τι είναι χρηστικό και το μέγεθος των δυνατοτήτων που προσφέρει το Linux. Μα και αυτά τα παιδιά ακόμα, με το που πατάνε το πόδι τους στο σχολείο, αναγκάζονται να χρησιμοποιήσουν και πάλι τα Windows.

Το να αναγκάζει το Εκπαιδευτικό σύστημα τους μαθητές να χρησιμοποιούν τα windows θα έπρεπε να είναι παράνομο αφού οι μαθητές/φοιτητές είτε πρέπει να τα στάξουν αδρά για να το αποκτήσουν είτε να καταφύγουν στο πειρατικό λογισμικό (τα σπασμένα προγράμματα).

Απορίας άξιον που τα σχολεία εξαναγκάζουν τους μαθητές ανά τον κόσμο να χρησιμοποιούν windows και κανείς δεν νοιάζεται καν γι’ αυτό.

Το Linux θα πρέπει να είναι το βασικό σύστημα των υπολογιστών στα σχολεία και, φυσικά, θα πρέπει να υπάρχουν και εναλλακτικές λύσεις στην περίπτωση που οι μαθητές θέλουν να μάθουν άλλα πράγματα.

Και επειδή το ένα φέρνει το άλλο, αν αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε το Linux στο Εκπαιδευτικό μας σύστημα μπορεί (σαν ντόμινο) να βοηθήσει ώστε να ξεριζωθεί η Microsoft μια ώρα αρχύτερα.

Η Microsoft ξοδεύει έναν πακτωλό χρημάτων για να διατηρήσει το παγκόσμιο μονοπώλιό της. Και αυτήν, την «καταλαβαίνω». Την δουλειά της κάνει˙ εταιρεία είναι, το κέρδος επιζητά. Όταν όμως το Εκπαιδευτικό σύστημα τήκει το μονοπώλιο αυτό και την διαφθορά στην νεότερη γενιά, αυτό, είναι ανεπίτρεπτο.

Θα ήθελα να κλείσω με τα λόγια του R.Stallman:

Το σχολείο που θα απορρίψει την χρήση ναρκωτικών, θα πρέπει να απορρίψει εξίσου και την χρήση ιδιωτικού λογισμικού. Επειδή το σχολείο έχει μία κοινωνική αποστολή: Να εκπαιδεύσει και να μορφώσει τους μαθητές ως υγιής πολίτες, δυνατούς, ικανούς, ανεξάρτητους και να μπορούν να συνεργάζονται μεταξύ τους σε μία ελεύθερη κοινωνία.

 Δημοσιεύτηκε από Maria Af στο osarena.net

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου